Isnin, 7 Januari 2013

MENILAI DIRI KITA

Syukur alhamdulillah, semua kita bertuah sebenarnya kerna diberi ruang dan peluang untuk menikmati hidup ini seusia kita kini.  Yang membezakan kita mungkin likuan yang kita tempuhi.

Dilahirkan dari rahim seorang ibu....kita punya seorang ibu dan seorang bapa yang pasti.  Walaupun tanpa kehadiran mereka ia tak akan merubah kenyataan yang satu.  samada kita dibesarkan dalam kemewahan atau kepayahan bukanlah ukuran kasih sayang yang kita terima.

Setiap kita punya cerita hidup tersendiri untuk kita kongsikan dengan anak cucu kita sebagai panduan atau sebagai memori yang berharga.  Jauh di sudut hati kita, kita ingin kan kesempurnaan untuk segalanya.  Tapi teman, kesempurnaan bukanlah segalanya.  Kekurangan juga melengkapkan keseluruhan hidup kita.

Janganlah kita jadikan pangkat atau darjat membina jurang jauh antara kita .  Lihatlah ke bawah pada yang tertinggal jauh dari menikmati apa yang kita ada.  Mensyukuri apa yang kita miliki hari ini adalah yang terbaik untuk dilakukan kerna seandainya DIA mahu mengambilnya, maka sekelip mata segalanya akan hilang.

Kita masih punya  ruang untuk menginsafi kesilapan dan membetulkan diri.  Kerna setiap detik yang datang itu harganya terlalu tinggi untuk diniagakan.   Hargai apa yang ada di sekeliling kita dan menerima seadanya kekurangan orang lain yang melengkapi perjalanan hidup kita...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...