Rabu, 4 Januari 2012

di hari pertama persekolahan

hari ini bermula hari baru kalendar persekolahan 2012. puteri bongsuku memulakan harinya di tahun 5 hari ini. hanya dia yang bersekolah pagi ini sementara abangnya menyusul dua hari lagi di Perlis....dan kakaknya juga turut sama meskipun telah tamat tingkatan 5.

seperti kebiasaan rutin hari pertama....aku menghantarnya menunggu bas sekolah disertai abangnya. hatiku di runtun sayu yang menghiris....tahun-tahun yang lalu pada setiap hari permulaan persekolahan papanya akan bangun seawal pagi untuk melihat anak-anaknya ke sekolah sambil berpesan supaya belajar bersungguh-sungguh. dan setahun yang lalu, dia masih mampu mencium anak-anaknya sebelum melangkah ke sekolah dalam keadaan sakitnya yang semakin serius. itulah kali terakhir buatnya....

dan hari ini, aku memikul semua tanggungjawab itu sendiri, tatkala hati ini dilapah rindu dan pilu. aku adalah belantara rindu dalam hati yang mati. aku masih terbayang deritanya ketika itu tatkala aku tinggalkan dia pagi hari dan pulang semula malamnya. menitis jua airmata ini bila ku peluk anakku sebelum dia menaiki bas tadi...mungkin ketabahan ku teruji di sini. dan aku masih mampu mengukir senyum di bibir tatkala hatiku di gigit duka semalam....

oh Tuhan....dugaan ini berat untuk ku, namun akan ku tempuhi juga dengan seribu cekal yang berakar, dengan sejuta harapan....bahagia pasti milikku juga akhirnya.....insyaallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...