Selasa, 9 Ogos 2011

Adakah berubah itu satu kemestian?

kita sering merasa terpinggir......samada berada di tempat kerja baru atau di persekitaran baru. Apatah lagi sekiranya kita berada dalam situasi yang serba tak kena dengan diri kita.

di manakah silap yang harus dipertikaikan? apakah kita perlu berubah menjadi orang lain supaya orang boleh menerima kita? tetapi berbaloikah perubahan kita itu kiranya sekadar mengharapkan penerimaan orang yang belum tentu keikhlasannya.

menjadi diri sendiri adalah pilihan yang terbaik dalam hidup. biarlah orang menerima kita seadanya dan yang paling penting menerima siapa kita sebenarnya tanpa kita perlu berubah mengikut kemahuan mereka. kita adalah diri kita dan punya kelebihan tersendiri yang mungkin kita tak sedari.

ada waktunya kita merasa terpukul, tertekan dengan penerimaan orang sekeliling kita. sikap berpuak-puak tetap ada di mana-mana. tetapi sebagai insan yang berpendidikan, tak kiralah setinggi mana atau serendah mana sekalipun....kita tak sepatutnya melihat ia sebagai satu perbandingan atau meletakkan diri kita sebagai yang terbaik.

andainya kita berubah dari identiti diri semata-mata untuk diterima orang lain maka rugilah penghidupan kita....terperangkaplah kita dalam diri sendiri selama kita membiarkan diri menjadi orang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...