Khamis, 4 Ogos 2011

AKU , RINDU DAN KAMPUNG

aku terbaca satu coretan blog seorang kawan baru dari kampung. Hahaha....sungguh seronok bila membaca loghat Perak ni. Walaupun aku tak mengamalkannya sejak kecil, al-maklumlah emak dan ayah bukanlah berasal dari sana! Cuma berkahwin dan menetap terus di sana. Bezanya aku adik-beradik semua dilahirkan dan dibesarkan di sana. Gitu gini teman orang Perak gak le.

Tetiba kerinduan itu datang. Satu rasa yang dah lama tak mengundang gelisah. Hmmmm.....aku kerinduan. Rindu pada tanah kelahiran, rindu pada rakan sekolah, rindu pada laksa kuala dan cendol di bulatan jam beso dulunya.....aku rindu berbasikal ke pekan. Oh....lamanya ku tinggalkan kenangan berpahatkan rindu. Tapi....kenapa ia hadir sekarang?

Apakah Ramadhan kali ini mengusik sepi dan rindu? Atau adakah sekadar melalukan salam dari kampung? Mungkinkah Syawal ini dapat ku tebus kerinduan yang hadir atau apakah aku sanggup menutup tabir rindu dari menjengah semula!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...