Rabu, 31 Ogos 2011

kisah lebaran kali ini (episod 1)

selepas 10 tahun....aku kembali ke kampung beraya bersama keluarga. entah bagaimana perasaan sebenar terlukis. antara sebuah kehilangan, kerinduan, kehibaan.....aku pulang gagahkan diri mengintai ruang untuk bahagia.

ku lihat wajah ceria ayahanda tak dapat diselindung lagi. selama 10 tahun kembara ini aku membawa bingkisan rindu yg terbelenggu. kini, aku cuba leraikan dalam sendu yang terkunci. namun tak siapa mengerti hakikat pedihnya goresan hati.

seronoknya raya kali ni......bertemu kawan-kawan yg dah 26 tahun tak jumpa. Pian, Rav
dan Dalina. Esok nak ke rumah yang lain-lainnya. Sesungguhnya persahabatan amat berharga buatku. Sehari sebelum raya aku berkesempatan jumpa Raja, Nani dan abang Ramli yang datang mengambil order popia dan pes mee bandung.....gembira sangat.

pagi raya pertama......terasa sangat kehilangannya. kekosongan yg jauh terbuka diusik sayup takbir bergema. seharusnya pagi ini aku menziarahimu.....tapi, kekuatanku tidak cukup untuk melawan hiba yang disandarkan. sebab itulah aku pulang ke kampung mencari penawar yg mungkin tersembunyi di desa.

Hari raya yang pertama agak perlahan perjalanannya. Aku adalah taburan rindu yang tersangkut di ranting kehibaan. Letih menunggu cahaya suria. Kehadiran pian dan rav telah menggamatkan suasana dalam rumah orang tuaku.ketawa tanpa henti mengenang kisah di zaman persekolahan. Bertuahnya aku kerana memiliki persahabatan yang tulus.

raya kedua pula tiba......hari ini akan ku kunjungi sahabat handai yang lain pula. Tunggulah kehadiranku teman. Idros, Megat, Wan Nora, Dalina, Dalila, Amran dan Shukri aku kunjungi....terima kasih rav kerana memberi ruang ini. Malamnya, seisi keluarga buat sekian kalinya beraya ke rumah pakcik sani, kak yah dn cu na.... dalam keseronokkan ini aku di agah rindu pada kehadirannya. siapakah yg mampu mengerti. Dan esok lagi bererti.....Pertemuan bersejarah di sekolah rendah. Raya SKSI II buat pertama kali dalam sejarah....INDAHNYA RAYA KALI INI..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...