Isnin, 4 Julai 2011

APA YANG KITA CARI DALAM HIDUP

Apakah yang sebenarnya kita cari? Cinta? Kebahagiaan? Harta? Pangkat? Atau seumpamanya?
Cuba kita renungkan kalimah perjalanan seharian kita dari kita lahir sehinggalah umur kita kini.

Satu jarak masa yang memakan waktu dan menuntut begitu banyak pilihan dan kemampuan kita untuk mengharunginya. Dari sekecil bayi, kita belajar.......belajar setiap saat sesuatu yang baru. Dan semakin meningkat usia, kita semakin didesak untuk mencari sesuatu yang dipanggil kehendak dan keperluan. Ada ketikanya, kita gagal membezakan di antara keperluan dan kehendak.

Bila mula mengenali alam persekolahan, kita berusaha mencapai kejayaan dalam akademik semata-mata untuk mendapatkan pekerjaaan yang terbaik untuk bekal masa tua. Tetapi, apakah pencapaian terbaik dalam akademik menjamin kebahagiaan dan dapat menterjemahkan kejayaan yang sebenar?

Adakah yang berjawatan tinggi itu sebenarnya bahagia? Dan dapatkah kita mencari bahagia dalam kesibukan yang tak berpenghujung? Apa sebenarnya yang kita cari? Meskipun kita sudah memiliki jawatan yang baik, rumah yang mewah, kereta yang besar, anak-anak yang berjaya.....kita masih mencari. Mencari sesuatu yang sebenarnya kita tak pasti apakah ia.

Apa yang kita perlukan adalah ketenangan dalam diri yang dapat memacu hidup kita ke arah langkah yang positif. Dan dari situ kita akan dapat membuat pengisian rohani untuk bekal di kemudian hari. Dari hati yang bersih dan tenang, kita akan temukan cinta yang sejati, kebahagiaan yang abadi. Pencarian kita tak akan ada akhirnya selagi kita bernyawa kerana sebenarnya......kita tak pernah pasti apakah yang kita cari.........................

Selagi kita mencari kita tak akan temui sekiranya kita mencari tanpa arah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...