Isnin, 11 Julai 2011

BELAJARLAH MENGHARGAI

Kadang-kadang terfikirkah kita, kenapa kita sering mempertikaikan apa yang orang lain buat. Sedangkan kita hanyalah penonton yang sekadar memerhati usaha dan menterjemahkan mengikut rasa hati kita.

Ada waktunya kita jadi egois untuk mengaku bahawa apa yang orang lain sedang lakukan itu adalah sesuatu yang perlu dilakukan oleh seseorang untuk menggerakkan sesuatu usaha mencapai satu matlamat. Dan usaha yang diperlukan itu sebenarnya tidak mampu untuk kita sendiri melakukannya.

Tetapi disebabkan egonya kita tu terlalu tinggi, maka kita terpaksa menafikan kenyataan hakikatnya kita perlukan orang lain melakukannya. Apalah salahnya andai kita membuang sedikit dari ego yang tak berharga itu ke lubuk paling dalam. Berikanlah sedikt ruang di minda dan hati kita supaya menerima orang lain.

Begitu juga dengan insan di sekeliling kita. Belajarlah menghargai setiap insan yang ada di sisi kita. Setiap individu itu mempunyai tempat yang tersendiri dalam hidup kita. Kita tidak perlu malu mengaku yang kita memerlukan seseorang atau mungkin lebih dari seorang teman.

Hargailah dengan kasih sayang yang tulus. Nescaya hati kita akan tenang dan bahagia menikmati seluruh perjalanan hidup ini. Yakinlah dengan kemampuan diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...