Sabtu, 16 Julai 2011

POTRET TENDA BIRU

Aku lewati satu sudut di ruang tamu rumahmu. Sebuah potret tenda biru yang sungguh indah. Hanya lukisan tenda biru terdapat di atasnya. Dihias indah garapannya. Tona warna gabungan cukup indah ilham pelukisnya pelukisnya. Bagai ada sesuatu di balik tenda biru itu. Puas ku amati lekuk ropol tabirnya.....

Ada sekujur tubuh dibalut kain kanopi yang tersembunyi di situ. Wajahnya tak jelas di pamir. Cuma seperti enggan menampilkan diri di khalayak. Ku tanya ayahmu gerangan siapakah itu? Wajah cerianya tiba-tiba bertukar suram.

Lama juga ku tunggu jawapan darinya. Entah kenapa aku tak berani mengulang soalan itu. Itulah Nain di waktu kecilnya.....lemah suara yang ku dengar. Sepanjang perkenalan kita, kau ku kenali sebagai seorang yang periang dan suka berkawan. Tapi seorang yang perahsia. Puas ku pujuk kau bercerita tentang resahmu. Namun tak sekelumit rasa dapat ku kongsi bersama. Aku hanya mampu melihat titis airmatamu mengalir penuh hiba dan resahmu menjemput pelbagai persoalan.

Dalam diam kau sisipkan rindu. Kau sematkan lukamu rapi. Kau mampu tersenyum menyimpul hiba. Tenda biru sepatutnya menyaksikan kisah cinta teragung disatukan.

Sayangnya cinta berlabuh di birai tenda biru. Kau simpul kasihmu di hela nafas terakhirmu. Aku hanya mampu tersimpuh tanpa kata. Kau rebah di hari ijab kabul kita. Tanpa sebarang ungkapan kau tiba-tiba hilang dari dari dunia nyataku. Tenda biru itu melitupi tubuhmu ......menutup semua bayangan semalam dan hari ini tenda biru itu dibuka. Kau telah tiada..............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...