Jumaat, 8 Julai 2011

MERINDUI DAN DIRINDUI

Tajuk ini diajukan oleh seorang sahabat lama. Entah apa maksud tersirat cuba kita renungkan. Istilah rindu biasanya diguna pakai oleh pasangan yang bercinta. Tetapi kalimah rindu itu sebenarnya mencangkupi ruang yang sangat luas.

Bila terpisah dari seseorang yang hampir atau rapat dengan kita, kita pasti akan selalu merasai ketiadaannya di sisi. Rasa kehilangan itulah yang dinamakan rindu. Rindu pada keluarga, rindu pada suami, isteri, anak-anak dan rindu pada sahabat yang lama terpisah. Juga......rindu pada sebuah pemergian yang abadi.

Terjemahan rindu itu sendiri bergantung kepada individu. Sebuah rindu aku abadikan buat yang tercinta. Pemergiannya tak akan kembali dan rindu itu telah ku simpan jauh di sudut hati. Rinduku jua pada sebuah ketenangan dan pada teman-teman yang telah lama aku asingkan. Kini bila rindu bersambut......warna-warna pelangi akan muncul semula.

Dan jarak waktu yang memisahkan itu juga akan menghadirkan satu perasaan berbalas di kalangan yang kita tinggalkan. Maka jadilah kita sebagai orang yang dirindui. Apakah rindu itu sebenarnya sebuah perasaan yang lahir dari kamus sayang atau sekadar pelengkap sebuah perjalanan kehidupan sehingga ketemu titik nokhtahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...