Khamis, 14 Julai 2011

TANGISAN SEORANG IBU


Tangisan seorang ibu itu mungkin melambangkan kesedihan atau bahagianya ia. Tapi bisakah kita menilainya dari mata kasar? Sesungguhnya pegertian airmata seorang ibu itu mencangkupi maksud yang begitu luas dan mendalam.

Kita melihat kepayahan seorang ibu membesarkan anak-anak tanpa seorang yang bergelar suami di sisi. Betapa demi kasih seorang ibu, ia sanggup mengorbankan kebahagiaan hidupnya. Mampukah seorang anak mengerti akan pengorbanan ini? Tanpa menoleh kebelakang, langkah diatur tanpa sedikit pun keluh dan resah.

Dan seorang ibu pula dalam kepayahan ditinggalkan suami. Hidup digantung tidak bertali. Sengsara jiwanya tergambar di wajah, sedangkan kita memandangnya penuh helah. Mengapa kita sering memandang rendah pada mereka? Adakah kerana kita rasa tergugat?

Bolehkah kita mengelap airmata yang bercucuran....dan pernahkah terlintas di fikiran kita, suatu hari kelak kita juga akan berada di tempatnya samada kita pinta atau menolaknya.

Sebagai anak yang masih mempunyai dan dapat merasai kasihnya seorang ibu, gunakanlah sebaik mungkin kesempatan yang ada. Janganlah dibiarkan tangis sendunya berlarutan. Hayatilah pengorbanan dan perjuangannya kerana tidak sekelumit pun di hatinya meminta untuk diberikan simpati.

1 ulasan:

  1. setuju sangat dengan statement ni. bila dah jadi ibu baru kita dapat menyelami, beginilah perasaan ibu kita dulu@sekarang.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...